En önskemöbel från Ikea


Årets Ikeakatalog är på väg. Men själv spanar jag efter en önskemöbel som finns med i
1959 års katalog...


Fåtöljen "Joker" från 1958, formgiven av Bengt Ruda. Här skrev jag
om den, inför Liljevalchs Ikeautställning förra sommaren. Jag skulle vilja
ha tag i en "Joker", eftersom den skulle passa fint ihop med...


... bokhyllan "Tema", Ikea 1955. Den blå fåtöljen som skymtar ska bytas ut
mot något litet stiligare, som "Joker" (eller kanske en annan Bengt Ruda-fåtölj
som "Domstolsfåtöljen", ritad för NK). Fast... den blå fåtöljen är seg, vill inte lämna lägenheten.

  
Ett par kataloger från Ikeas barndom. Bloggaren Clinen har redan tipsat om Ikeas
retrosajt, men jag tipsar också! Gå in här och se kataloguppslag från 1951
och framåt. Mycket retronöje!

Vilken Ikeamöbel från ett tidigare decennium skulle DU vilja ha?

1 form55:

skriven

Jodå, Joker finns med i 1959 års katalog, på sidan 30-31. "En vila för ögat och ryggen" är överskriften.

2 Skaffaren:

skriven

Jag kan tänka mig ett par Bohem i rött och svart, de skulle matcha mitt vapen på kontoret.

3 Clinen:

skriven

Åh, vad ljuvligt det ser ut i din bokhylla! =) Jag är ute efter något liknande fast jag vill inte ha med svart. Jag vill ha en helt i teak. LOVELY! =)

4 Retrolux:

skriven

Kul med IKEA-fanatiker (lite brutalt uttryckt). Jag och min mamma är också lite IKEA-tokiga. Mamma har samlat katalogen genom åren. Det är väl ingen komplett samling, men grymt roligt att läsa och titta är det i alla fall.



5 StarChief:

skriven

Nu kan du ju inte göra av med den blå fåtöljen.

Kanske du kan hitta ett retrotyg och klä om.

6 Loppistan:

skriven

"Joker" var ju supercool! Synd att gamla IKEA-kataloger verkar vara svåra att få tag på, annars skulle man sitta och bläddra i dem för jämnan.



Men jag smiter genast in på Retrositen i stället. Tack för tipset.

7 Marcus:

skriven

Efter årsskiftet kommer det en större IKEA-reklam i TV 4 (?) med anledning av 60-årsjubileet av katalogen. Jag vet för jag var i filmhuset på Gärdet i början på sommaren och lämnade benjaminfikus och ormbunkar som skulle vara med och av det jag såg var det flera montrar uppbyggda i mestadels 70-talsstil med bla den brandgula soffan som jag för tillfället inte kommer ihåg namnet på men ALLA känner igen den. Den var uthyrd av butiken Grandpa på Södermalm.

Så håll utkik.

Kommentera här: