Ett bildsvep från Antikmässan


MEST SPÄNNANDE på antikmässan denna gång: Stolarna med okänt ursprung. De stod
på sina svarta ben hos Lindströms Moderna & Antika. Jag tänkte direkt "Ikea - i samma serie
som min bokhylla Tema från 1955" - kolla här så förstår ni varför. Handlaren berättade att folk
kommit med många olika uppgifter, som "Ikea", "dansk design", "Yngve Ekström", men det
är oklart om något av det stämmer. Vet DU varifrån stolarna kommer?


MARINT TEMA. Servisen "Kadett" från Rörstrand med skolskeppet i bakgrunden fanns
hos Smögen Antik.


"Hästar som är så finlemmade djur, hur kan man göra dem så fula?" tyckte Empire-Amelei.
Hon är med andra ord inte spekulant på Stig Lindbergs fina springare från 1950-talet.
Även de stod hos Smögen Antik.


Staffordshirehundar är Empire-Amelies melodi. Asken Antik hade det här paret.


DET GLADA ÅRET 1962. Då gjorde Otto Brauer de här flaskorna för Kastrup-Holmegaard.
Busvassa, tycker Femtiotalsjakten som ibland lutar åt 1960-talet i sin smak. Leva Antik hade
flaskorna.


TEXTMASKIN. Utställningen "Robot rendezvous" var litet rolig. Jag gillade redaktionsmiljön (?)
bäst, såklart. Men...


... även den här scenen. Aborrar står och lurar i skuggan av bordet, precis som under
bryggan om sommaren. Smart.


VÅR BÄSTA BERNADOTTE. Utställningen om Sigvard Bernadotte var fin.
Man påminns om alla vackra funktionella vardagsprylar han formgav...






Sexlitersvarianten av Margretskålen hade jag inte sett tidigare. Vacker!


VILKEN MÖBEL! Den här femtiotalaren stod hos Mästerby Antik och ville hem till mig.
Mycket märklig modell. Den fick stå kvar, jag har inte plats. Hoppas telefonmöbeln (?)
får en kärleksfull ägare, det förtjänar den.


TILL TOILETTEBORDET. Har du ett sminkbord från
1950-talet? Då är den här stolen ett fynd. Även den stod 
hos Mästerby Antik. (Här ett inlägg om toilettbord.)


PUT THE KETTLE ON, LUV. Empire-Amelie fyndade ett par engelska
tekoppar hos Mästerby Antik.


MITT ENDA INKÖP. Med Londonresa på gång höll jag i slantarna. Men en bok
om Luxus och bröderna Kristiansson vill jag ha till mitt referensbibliotek.
Den hittade jag hos Drängahuset, som också hade Verner Pantons lampa
"Flower Pot".


KARUSELL. Så heter Karin Mobrings bord för Ikea, 1960-tal. Drängahusets monter var
en skön blandning av 1950-60-70-tal och av Ikea, Luxus, Verner Panton. Mycket orange.
Det kändes modernt, ombonat och kul. 


NU KOMMER 1980-TALET. Jo, så är det. Ett exempel är den här tekannan. Den är formgiven
av Rolf Sinnemark för Rörstrand i det så kallade tekanneprojektet på 1980-talet, där några
formgivare tog fram konstnärligt utformade kannor. Detta lärde jag mig av killen på Mabjo,
där jag fotograferade tekannan.


LJUVLIGT LJUSBLÅ. Dorothy Cloughs katt är underbar. Urnan är från
danska Saxbo. De fanns också hos Mabjo.


SIGNALERAR STIL. Den danska pallen från O.D. Møbler var inte till
salu utan stod bara och var snygg hos HB Antikt & Design.


KANSKE NÄSTA GÅNG. Rörstrandkoppen "Blad" skulle passa in fint i min blandservis
med ljusrött som sammanhållande detalj. Kopparna fanns hos Vara-Fyndet.


POPPIS. Den här Jie-serien är vi många som gillar. Jag har ett par
vägghängda burkar men skulle gärna ha några stående också.
Även burken fanns hos Vara-Fyndet.


1930-TALSCHOCK. Okay, jag har redan svikit 1950-talet genom att dra in
en 1980-talskanna i inlägget. Så nu avslutar vi med en 1930-talskanna
i tenn, som jag gillar skarpt. Jons Antik & Kuriosa hade den.


1 Benny:

skriven

Mycket fint man missade kan man konstatera! Stolarna var häftiga, dom hade man gärna haft...



Kadettservisen är fin tycker jag, helst denna röda varianten. Jag gillar speciellt kaffekannan, den modellen är så snygg!



De Rörstrandskopparna med löven på heter "Blad", jag har ju såna i 4 olika färgvarianter, modellen är samma som den koppen du köpte med Gustavsbergsfat (Atlanta).



Jag tror jag sagt det förr, men man kan konstatera att det mesta som jag gillar och köper är från perioden 1955-63, en riktig guldålder efter H55 och innan stilen hunnit ändras mot ett modernare 60-tal, så där har vi ganska lika smak!

2 Tusse:

skriven

Redaktionsmiljön var häftig men tyvärr fusk - roboten skrev inte på maskinerna utan mimade bara.

Och beträffande keramikkatten kan jag bara säja att hur kan man göra en katt så kall och hård ...

3 Anna:

skriven

Åh, kul med bilder för oss som har för långt till de roliga mässorna. Många fina saker! Jie-serien är så fin! Jag har sett den i rött också, som kaffeburk men locket saknades tyvärr. Den skulle jag så gärna lägga vantarna på, fast med lock.

4 Larsson:

skriven

Fina bilder på prylar som man mestadels kommer ihåg.

5 randiga tråden:

skriven

Vad mycket fint du visar. Härliga bilder. Jag är på väg till Antikmässan nu kl 10.00. Det ska bli kul, jag ska först på Symässan sedan A&K. Skärholmens loppis var tider det.

6 Susanna:

skriven

Vilka härliga bilder! Du får det alltid att kännas som om man varit där med dig, när du varit någonstans.



Lustigt att du plåtade just en Bladet. Jag köpte en sådan bara härom dagen. Alldeles ljuvlig såklart!

7 Clinen:

skriven

Vilka härliga bilder! Synd att man bor så långt ner i söder. Jag hade gärna besökt mässan annars. Undrar om det kommer några mässor i skånetrakterna? Vet du något om det? /Clinen

8 Libby:

skriven

Beny: Ja, det var guldåren! Tack för påpekandet om Blad, jag var litet trött i går kväll.

Tusse: :-)

Anna: Ja, den röda är också fin. Men den ser jag sällan?

Larsson: Kul!

Randiga tråden: Hoppas på rapport sedan!

Susanna: Tack! Ja, Blad (jag skrev fel namn först) är rara koppar. Bra storlek också på den modellen.

Clinen: Ni har ju finmässan i Brösarp i mars, Brösarps klassiska tror jag den heter. Men, tja, kanske inte så hög fyndfaktor där...

9 Helena:

skriven

Mycket roliga prylar. Men 80-talskannan var horribel!!! Lekte med tanken att fara upp, men med tanke på det väder som drabbat oss är det tur att det inte blev mer med det....

10 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Den engelska tekoppen med fat är 50-tal enligt säljarna. Den har även mönster på ena sidan innuti koppen. Så när man dricker te så dyker det upp så sakteliga ett hus på insidan. Kul när man är morgontrött :-) (TACK för te Libby! GOD!)



Men var är den lilla rödvita kannan?



11 Moster Mjölgumpa:

skriven

De där stolarna får mig att tänka på en kapsylöppnare, typ Alessis...

12 Simon:

skriven

Haha jag har en efterlysning på min blogg just om Karin Mobrings bord ;)

13 Min vrå...:

skriven

Vilka fina saker! Där skulle jag gärna vilja vara.

Stolarna vet jag tyvärr inte ursprunget på meb de hade gärna fått flytta hem till mig- ;)

14 Catrin:

skriven

Oj så mycket fint! Själv kom jag hemsläpandes från loppis med en jättefin väggspegel från 50-talet med tillhörande lampa på sidan. Jag var överlycklig och jag fick den för endast 80:- men av min mans reaktion att döma så får den åka vidare till en ny ägare illa kvickt. Doh!

15 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Catrin: Byt man istället ;-)

16 Libby:

skriven

Helena: Kanske en annan gång?

Anneli: Glad att du gillade Earl Greyen!

Moster Mjölgumpa: Ja, det var en intressant tanke.

Simon: Ja, jag såg det! Hoppas du får tag i ett!

Min Vrå: Det fanns mycket roligt på mässan.

Catrin: Ett tips är att göra som Femtiotalsmannen och jag - inte bo ihop. :-)

17 JJ:

skriven

De okända stolarna ser verkligen inte danska ut. Jag kan ha sett dem eller liknande någonstans...

18 Tusse:

skriven

Anneli, Catrin, Libby:

Intressant tema ni tar upp här, men ibland hjälper det inte ens att man har var sin redahylla.

19 Yvonne:

skriven

Å vad många fina bilder, tack, fanns mycket där som jag ville ha!

Men flaskorna av Otto Brauer var helgrymma!!!!

Kommer du ihåg vad de tog för dem ungefär?

20 Libby:

skriven

JJ: Kul om du kommer på var.

Tusse: Nej, men då kanske problemen är av annan art än olika inredningssmak.

Yvonne: Jag förstorade upp bilden, och tror mig se prislapp med 2 450 kronor på den stora orangea flaskan (men är inte helt säker).

21 Tusse:

skriven

Libby: Kanske det. Men det är historia nu.

För övrigt undrar jag på vilket språk "stil" stavas IBZ. Det står så enligt flaggorna bakom pallen som inte är till salu.

22 Martin:

skriven

Stolarna påminner ju minst sagt om följande... Sätter en peng på Yngve alltså.



http://www.got2get.se/index.php?visa_annons=177027F24D18A920

23 Libby:

skriven

Tusse: Jag visste att du skulle påpeka det.

Martin: Ja, det ÄR ju stolarna - fast annan rygg.

24 Pimpinett:

skriven

30-talskannan är fantastisk! Jag tyckte att mässan var väldigt bra i år, gjorde ett par riktiga fynd för egen del - mestadels för att det äntligen har börjat bli riktigt bra med second hand-butiker bland utställarna, men ändå.



Den där stolen med kappan är en typ av femtiotal jag tycker är lite svårsmält, men vemodigt - jag minns ett njurformat toalettbord med blommig kappa, gissningsvis 40/50-tal, som min mor slängde när jag var i tidiga tonåren och inte tyckte att jag hade plats för det i flickrummet längre. Det känns sorgligt nu.

Kommentera här: