Loppisfynd på mässan (Kista del III)


Antingen har priserna sänkts eller så har jag börjat bli bra på att nosa upp fynd.
Antik & kuriosa-mässan kändes denna gång nästan som en loppis. Jag gav 80 pix för rubbet, inklusive
tvålhylla över badkaret och toalettpappershållare - med papper i! Tillverkare är Bambola, och jag
ser på nätet att det även finns en badborste, en hink och en våg i serien. Enligt swedish-dollhouses.com
såldes dessa möbler 1962 av Brio. Kanske är de till och med 1950-tal? Stockholm Toy Cabinet
hade badrumsinredningen.


Sex söta veckodagstallrikar av Kerstin Frykstrand fick jag för en hundring
hos en av mina mässfavoriter, Korrens kuriosa. Här ser vi torsdag, onsdag, lördag.
Söndag saknades. Oklart vad jag ska ha dem till, men så är det ibland!


Två laxar på en tändsticksask. 45 pix kostade den faktiskt användbara
prylen märkt "Creazioni Luciano, Salerno, Made in Italy". Asken fanns hos Kära-Mik.


Har ni märkt att alla saker jag hittade på mässan har blått i sig? Även påskkorten. Tre av dem
skickas till Frida, som gissade rätt i tävlingen i första inlägget från Kista. Resten skickas till
familj och vänner i påsk. Fem pix styck. Fynd! Inköpta hos Enebybergs antikbod.


Ett kort till Mor köpte jag hos Saris Gammalt och Nytt.


Jag hade nästan gett upp, men på väg ut från mässan hittade
jag en tallrik med Helmer Ringström-dekor. Teve heter den,
från 1961. Blå, den med. Min samling med Helmer-tallrikar
växer, och nu börjar det bli svårt att hitta sådana jag inte har (jo, det finns
säkert en del på Tradera, but I don´t do Tradera). Fanns hos Utsigten.


Till sist, en del av en Upsala-Ekeby-grej. Jag har inte tid att söka igenom
Upsala-Ekeby-bloggarna - så berätta vad vi ser och vem formgivaren är!
45 pix hos Korrens kuriosa.
UPPDATERING: Som vanligt, svar direkt från Femtiotalsjaktens läsare. Mest utförligt
från Gamla saker och fina ting: Det är ljusstake nr 5019 i serien Trio av Hjördis Oldfors.
Den gjordes mellan 1954-58.
1 Gamla saker och fina ting:

skriven

Härliga fynd. Teve var helfin!. Den sista grejen är en ljusstake nr 5019 i serien Trio av Hjördis Oldfors. Den gjordes mellan 54-58. Åååå, vill ha en sån också!.. har inte sett nån sån i verkliga livet, bara på bild!! Samlar lite lätt på den serien. Sonen fick 3 delar i den serien av mej i födelsepresent förra året.

2 Tusse:

skriven

Härligt att få se våtvarorna i komplett skick!

(Ja vad säjer man - det är ju varken porslin eller vitvaror)

3 Cecilia:

skriven

Åh jag har ett kakfat i Teve :) supersnyggt! tokälskar det! =)

4 kicki:

skriven

Sista prylen är av Hjördis Oldfors. Trio, antar jag. Åtminstone ser den ut att vara kompis med min skål från den serien. Vad det är vet jag dock inte, ser ut som nån liten vas?



Jag gillar TeVe!

5 erik:

skriven

En ljusstake av Hjördis Oldfors, Trio.

http://www.upsala-ekeby.com/gallery_329.html

6 Marie-Louise:

skriven

Vilka fina saker du har fyndat. Den där badrumsserien liknar en som jag hade som barn, till mina Barbies, jag hade ärvt badrumsgrejerna av min mamma. Tyvärr vet jag inte alls vart dom har tagit vägen nu, har nog tyvärr försvunnit i någon flytt för massor av år sedan :( Tallrikarna var också jätte fina.

7 Betty Lou:

skriven

grattis till dom fina fynden! jag har 6 st teve-tallrikar och älskar dom, allt ser så gott ut på dom. den blåa färgen är perfekt!

8 Tusse:

skriven

Libby o Marie-Louise: Det fanns även en variant av badrum alt köksinredning med rinnande vatten (tank på baksidan) men den torde vara äldre och av plåt.

9 Kerstin:

skriven

Teve var finfin och jag älskar Kerstin Frykstrands månadstavlor. De hängde i kapprummet på min skola i lågstadiet och jag har köpt dem åt Klara så hon har dem i sitt rum.

10 Anonym:

skriven

Du har fått en Award av mig, kolla gärna in min sida och gör vad du vill med awarden! MVH

11 Libby:

skriven

Gamla saker och fina ting: Tack för hjälpen!

Tusse: Eh, jaha.

Cecilia: Ja, Teve är fin.

Kicki: Tydligen ljusstake.

Erik: Tack!

Marie-Louise: Ack ja, alla grejer som försvunnit vid flyttar.

Betty Lou: Vi är många som gillar Teve, kanske därför man inte ser dem alltför ofta (i bra skick).

Tusse. DET vore elegant!

Kerstin: Trevligt!

Polly Jo: Tack! Jag hinner inte skicka vidare och berätta fler saker, men är glad över awarden!

12 Skaffaren:

skriven

Den tändsticksasken skulle jag vilja ha vid vedpannan.

13 Lisa:

skriven

Hmm...jag har en tallrik hemma som ser ut så där, nästan, fast randen är gul och liksom innanför de gula strecken. Upsala-Ekeby Gefle 12636 står det under. Jag brukar använda det för sockerkaka.



Men egentligen var det inte det jag ville säga, jag ville berömma påskkorten. Så fina! Och med glitter, trodde sånt bara var julkorten förunnat.

14 Tusse:

skriven

Gratulerar även till fyndet av Frykstrandstallrikarna.

Du torde vara en av de ytterst få som uppmärksammar Frykstrand på nätet. När jag letade för något år sedan fanns hon inte alls.

15 randiga tråden:

skriven

ÅH, vilka grejer.

16 AL:

skriven

Skönt att läsa att det finns nån mer än jag som inte do:ar Tradera. Jag gillar verkligen dockmöblerna.

Kommentera här: