Lovely party cakes, lovely ads


När jag forskade i hur amerikanska 50-talskök inreddes ramlade jag över ett knippe ljuvliga
annonser för kakmixer och jelly-puddingar. Åren är 1948-51, och medan vi i Sverige serverar
mjuk pepparkaka eller gräddtårta när vi får främmande ser party cakesen ut så här i Amerika.
Enjoy!


"... and 8 luscious little look alikes". Awwwwww!


Cranberry cream icing. Mmmmmm...


Glamourdessert gjord på mix.


Kolla, världens första ryatårta! Eh, nähä, det var coconut frosting.


Fruktkaka fanns i Sverige också, men naturligtvis var inte våra lika höga eller lika
"stuffed". "Över två tredjedelar av varje kaka är frukt och nötter".


Hm... Jell-O må vara "super-smooth", men jag känner ingen (tror jag)
som gillar eller har gillat Jell-O.


Läser högt för mig själv, med "a Southern twang": For that real buttery-brown flavor,
och tror nästan på att Tutti Frutti Jell-O är jättegott.


Pretty Enough for a Party!

Vilken av bakverken och puddingarna tyckte du såg godast ut?
1 Tusse:

skriven

Jag tycker de ser rätt gräsliga ut allesammans - men med förbundna ögon skulle jag nog välja fruktkakan!

2 Clinen:

skriven

Beroende på vad den innehåller skulle jag nog välja hjärtat. De andra såg inte ut att ha något gott innehåll. Vilken väljer DU?

3 Libby:

skriven

Tusse och Clinen: Jag tror på persikopuddingen, den sista bilden.

4 amanda:

skriven

DEn översta tårtan ser nästan lite overklig ut! Fina bilder!

5 Agata:

skriven

Coconut frosting och Aunt Jennys party cake skulle jag vilja smaka! Men jag tycker alla ser lika roliga ut - så snyggt, dessa färger, dessa uppläggningar! Mums!



Återkommer i konditori/kaféfrågan....

6 Amanda:

skriven

Jag hittade ett inlägg du gjort om Nässjö:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/january/

Och såg att du tagit en bild av hotell högland. Jag bor ju här i Nässjö så jag ser alla dessa varje dag. De har nu putsat om fasaden så hela är vit. Annars ser allt ut här som vanligt!

7 Anna:

skriven

Hu, den där coconut-tårtan såg läskig ut! :) Men väldigt fina annonser annars! Jag skulle helst sätta tänderna i hjärtat!

8 Gina Americana:

skriven

I love Jell-O! Can you buy it in Sweden? When we were kids, my mama always made it with bananas. My Grandma made a tasty concoction with lime jello, mayonnaise, pecans & apples. Strange but tasty! For me, Jell-O = Home.

9 Gina Americana:

skriven

BTW, in the US, no one likes fruit cake. It's a standard gift at Christmas. No one eats it & it's often used as a door stop.

10 Anna:

skriven

Devil's food mix, lät spännande :p

11 Libby:

skriven

Amanda: De känns litet overkliga allihop, tycker jag :-) Hälsa Nässjö!

Agata: Ja, du fick ju en del åsikter och förslag kring konditorifrågan...

Anna: Hjärtana var söta!

Gina: Jag har för mig att Jell-O heter/hette Jelly i Sverige, tror också att jag sett det nyligen i någon butik. Nej, vanlig fruktkaka är torrt och tråkigt. Jag brukade peta bort suckaten och bara äta kakan. Den enda fruktkaka som är okay är den där engelska som de dränker i sprit.

Anna: Djävulskt gott?

12 JJ:

skriven

Det är klart att man vill provsmaka allihop!

13 Anta Snaque:

skriven

I min barndom var Jell-O väldigt vanligt, men så småningom försvann produkten, tror det var p g a de färgämnen som användes. Jag tyckte i alla fall att det var jättegott. Min mor brukade blanda Jell-O med frukt och vispad grädde. Mums!



När jag var i USA åt man det till bl a kött, ungefär som vi använder sylt och gelé. Men naturligtvis även till tårtor och desserter.

14 Simon:

skriven

Jag hatar vanlig Jell-O men jag brukar göra jello shots på fester, det är rätt okej faktiskt :)

15 Gina Americana:

skriven

OMG Jell-O shots! I almost forgot about my weekend nourishment while I was in college. Always a hit a parties & the funny thing is that almost everyone makes them in those small hospital paper cups!. Jell-O + Vodka = Nutricious & medicinal!

16 FarmerBoy:

skriven

All of those boxes of cakemix have gone a long way toward American's love of sweets. Those companies often sponsored a variety of programs on radio with clever jingles.But we cowboys ate the cereal for breakfast. Like Kix which sponsored The Lone Ranger and his trusty UIndian companion Tonto. Hi Ho Silver awayyyyyyyyyyyyyy.

17 D Man:

skriven

I like any cake with icing, either made from scratch or out of a box. With ice cream (vanilla) when possible! My goodnesss, the A&P ad brings to mind what was the backbone chain of grocery stores in USA in l940s and 50s. But you have to go a long way to find the sign now. Believe the chain was victim of several mergers and is now owned by a German firm. Wish they would bring them back. Does Libby know what the A&P stands for? Stay tuned. D Jane Parker breads and pastries had a shelf-life of lesss than a day if there were many kids in the neighborhood.

18 David:

skriven

A&P = Atlantic and Pacific.



At one of my finals in Architecture, one of my classmates brought Jello shots, which we gave to the jurors, for improving their mood (for those of you not in the know, architectural education, especially jury's, can be brutal).



Amerikanska layer cake kan vara ganska god, men söt, särskilt men buttercreme frosting (eller icing, om man vill) some är en blandning av söcker, smör och vatten, men lite vanilj). När jag var små var jag en fan av regnbågn torte från Tittles i Gary, som bestod av tunna layer cake i olika färger!

Kommentera här: