Salta killar på Authentiques (NYC-butiker del IV)


Letar du amerikansk kitsch från 1950-och 60-talet? Då har du kommit rätt när du går in genom
dörren till Authentiques Past & Present. Varje hyllmillimeter i den lilla butiken är fylld med
prydnadssaker, lampor, glas, vykort och annat smått och gott. Som söta salt- och pepparströare
i hundratals fantasifulla varianter.


Jo, allt på bilderna är ströare. Ångrar att jag inte köpte barnvagnarna.


Men - det galna clownparet står numera på stringhyllan hemma i köket.


Här ska minsann kryddas efter noter!


Flamingon, en typisk amerikansk 50-60-tals-markör.


Sjöjungfrun är en annan.  Nu har vi lämnat ströarhyllorna, motvilligt.


Hos Authentiques dök de upp i många olika skepnader, flamingona, sjöjungfrurna
och så klart....


... 50-talshunden nummer ett, pudeln!


Men Authentiques är också känd för sitt fina urval lampor
från 1950-60-tal. De här var mina favoriter.


Taket var fullt av lampor (men fotoljuset dåligt...).


Lampfötter med lyxkitschkänsla.


Glasvaser, 1960-tal.


Vad är hetaste retron just nu, frågade jag Robert Pusilo, den ene i ägarparet
och före detta kostymdesigner för film och tv. "Bland 30-somethings med designintresse
är glas med silverdekor eftertraktat". berättade han.
En trend som kommer hit?


En internationell trend - att tycka om glada saftglas från förra seklets mitt.


Mer glas! De här vackra röda kopparna stod i skyltfönstret. Har inte min uppslagsbok om
amerikanskt pressglas
till hands, men gissar att de kan vara av märket "Fire-King".


Fina uddaglas.


Glaskoppar från fabriken Hazel-Atlas, i mönstret "Capri dots", 1960-tal.
Nästa gång jag besöker Authentiques ska jag ha läst på om amerikanskt glas,
man ställer bättre frågor då.


Servettställ. Inga fler frågor.


Så här års är butiken fylld med julsaker. Jag tycker att de små husen är så fina...



... så jag tog ett par kort till.

'
Vintagekulor all the way, baby. $ 2,50/styck. Jag vet att
somliga retrobloggare hade gått i spinn här och köpt korgvis.


Authentiques Past & Present heter butiken (hemsida med adressen fab-stuff
här) eftersom man också säljer en del nyproducerat, till exempel julsaker i gammal
stil. Busvasst utbud, ruskigt trevliga handlare.
Adress: 255 West 18th Street, New York, NY.


Klicka på bilden så får du en rundtur i butiken, som så här års heter
The Chelsea Christmas Shop.
1 form55:

skriven

Amerikanerna kan verkligen kitscha till det ordentligt!

2 Anta S:

skriven

WOW! Där vill jag också strosa runt!!!

3 khina:

skriven

Åh, jag vill/ska oxå åka till NY. Vet bara inte när.

Men risken blir väl att det är så mycket man vill ha så till slut blir det inget alls...

4 Allt det gamla goda:

skriven

många cheesy porslinsgrejer där alltså! jag kanske tillhör en av dem som skulle köpt många fina gamla julkulor dock.. :)

5 La momes Old fashioned:

skriven

Så befriande att se allt detta färgglada överdåd!

6 Mona:

skriven

Tack för tipset! Besökte den nyligen, underbar affär!

Kommentera här: