Här drar vi gränsen


Visst är drömmen ett retrobadrum, med vackert inkaklat badkar och porslin
i matchande pastellfärg. Annonsen från Gustavsberg, från 1964, visar en toppmodern
toalettstol i himmelsblått med "smäckra dimensioner".


En nästan likadan står i den nya lägenhetens badrum.
Men sitsen är trasig och i en något annan nyans än själva stolen.
Dessutom är handfatet cirka 20 år yngre och i en helt annan blå kulör.
Så vi är faktiskt glada att värden byter ut alltihop.
Fast visst känner jag någonstans att jag förråder mitt retroideal.


"Sitslocket tål en belastning av mer än 600 kg på en yta mindre än en herrklack."
Jag kan inte sluta fundera över varför det skulle behövas.

Tidigare inlägg om badrum:
En som lyckats med sitt retrobadrum! Gästinlägg av StarChief.
Och här visade jag annonser med vackra badrum från 1950-talet.
1 enannanhelena:

skriven

Jaså, HERRKLACK, då kanske du inte kan bjuda hem världens tjockaste man (eller kvinna) på retrofika?! Jag trodde att det stod damklack... My mistake... ;)



/helena

2 form55:

skriven

Tycker ändå att det vore snyggast att spara toastolen och försöka få tag på ett handfat i samma färg. Lägg till ett ljusblått italienskt badrumsskåp i plast, gör golvet i svart och de två nedersta raderna kakel på väggarna i schackrutigt. Lägg till en femtiotalsvåg i ljusblått så är bilden komplett.

3 Anneli Westergren:

skriven

Just den där "himmelsblå" färgen har jag i badrummet. Toa, badkar och tvättställ. Toasitsen var trasig så den är utbytt mot en i svart. Tycker dock mina är mer turkos än himmelsblå . . .

4 Eli:

skriven

Enannanhelena: En hel familj skulle kunna stå på den toalettstolen.

Form55: Jo, absolut. Men som sagt, till att börja med var inte ens toalettstolen intakt utan hade en (trasig) ring i annan nyans. Där ungefär blev jag trött bara på tanken att hitta ring och handfat i rätt färg. Och sedan även ett italienskt skåp i en nyans som funkade. Puh....

Anneli: Kan bara säga grattis till att ha ett intakt set! Och ser nu ännu mer fram emot att besöka dig och göra hemma hos....

5 Linda:

skriven

Retro är ju finast, men i just badrummet så kan jag nog hålla med om att nytt kan vara nog så skönt. När stambytet är klart hos mig ser jag fram emot att kunna städa lätt som en plätt under den vägghängda toaletten. Sen kan man såklart ändå slänga in ett fint italienskt badrumsskåp för att få lite retrokänsla. :)

Kommentera här: