Loppisresans finaste fynd - med proveniens

Hemma igen efter tredagars loppisrace med retrobloggargänget, och det näst roligaste återstår
- att packa upp och titta på inköpen. Gladast är jag över paraplystället i teak, som jag köpte av
ett par på loppisen på Knektplatsen i Rättvik. I stället står sommarens fjärde fanérvävsfynd.
 
250 pix.Ett fynd, särskilt med tanke på att paraplystället
har proveniens. Det köptes av säljarens far i Söderströms
bosättningsaffär i Rättvik 1962. Busvasst.
 
Den lilla nätta lampan har en ledad arm i teak som kan vikas
in mot väggen så att den inte tar någon plats alls. Skärmen
verkar vara original,i finfint skick. Nedprutad till 120 pix, fyndad 
på Knektplatsen även den. Lampan kommer att få bo
med en kändis, Den blå.
 
De stod i ett fönster med en död fluga i spindelnät under. Inte så svårt då
att pruta från 75 pix/styck till 80 kronor för båda. Men de är i perfekt skick,
och har AIK:s färger - så de kommer antagligen att säljas på Antikvärldens
dag i Solna...
 
Etikett: NK. Vad är det för lampor? Någon som vet?
 
En härlig komplettering, det stora uppläggningfatet till vardagsservisen "Tellus". Endast 100 pix,
och tro det eller ej - även det hittade jag på Knektplatsen, the place to be en helg i slutet
av juli. Kopparna är "Luxor", ett fininköp för 130 kr/styck på Boställs antik och porslinsmuseum.
Eftersom "Luxor" är vår teservis tyckte jag det kunde vara roligt att ha ett par kaffekoppar också.
Krukorna fick jag för 15 kr/st, har jag för mig.
 
Start-kit för 50-talsintresserade. Plastmatta, 50 pix, antikaffären i Sandviken. Två klädda
galgar, 20 pix, välgörenhetsloppis på en gård. Ljusstake med blyertsskrift under ("Lotteriet,
julen 1963"), loppisbod på villatomt, 10 pix.
 
Jag kompletterade även min Helmer Ringström-samling. Snart dags för ett nytt Helmer-inlägg,
alltså. De tidigare hittar du under kategorin Helmer Ringström.
 
Fler fynd från resan har börjat dyka upp hos form55, Skaffaren, porslinsbloggen.
1 prylodesign:

skriven

Så många fina ting du hittat på er resa. Paraplystället är en riktig gobit.

2 Ann-Charlotte:

skriven

Förstår att du är nöjd med paraplystället! Det är riktigt läckert.

3 Monet:

skriven

Kul att ha fått se alltihop i verkligheten!

4 Linda:

skriven

Mmm, det där paraplystället är en riktig höjdare! Jag fick stressa med att packa upp mina fynd innan mamma skulle komma och har knappt hunnit njuta av allt än. Men plastmattorna ligger på sin plats i alla fall! Tack för att jag fick köpa den blå! :)

5 Borgmästaren:

skriven

Paraplystället charmigt! Verkar vara givande reda ni gjort. Finkopparna talar för sig själva - superfina men inte så billiga heller.

Kommentera här: