Allt ljus på Kosta (Glasrikeresan del XI)


Vilket ljus! Vi befinner oss i Kosta glasbruks utställningshall, ritad av Bruno Mathsson 1954.
Först ritade han hallen, sedan glashusen (som vi redan besökt.) Samma luftiga ljusa känsla.
Utställningshallen är byggd nästan helt i glas och har tunna vita gardiner. 
Kosta grundades 1742, här ser vi föremål från brukets första sekel. 


Fönsterglaset är daterat 1742. Vår bildningsresa till Glasriket började ju med ett besök på Orrefors
glasbruk, där en förening och företaget Södra räddade glasbrukets samling från 1700-talet och framåt
när Kosta Bodas och Orrefors ägare New Wave Group behövde pengar och sålde ut hela samlingen.
Kostas glassamling behöll företaget, och det är här i Kosta som man storsatsar. Här finns glasbruk,
designhotell, kafé, utställning, försäljning av Kostas och annat glas. Och en outlet. Effektivt. Turistigt.


Glasbaren i Kosta Boda Art Hotel är en mäktig skapelse i blått. Bilder som gör
hotellet och baren rättvisa finns på hemsidan. Kosta Bodas glaskonstnärer har
designat olika delar av hotellet.


Kolla firren!
Utsmyckningen kring bardisken är Kjell Engmans
(han som gjort glasskon som är förstapris i "Let´s Dance").


Men -  tillbaka utställningen i den vackra hallen. Burkarna med präglad information
om glasbruk och rymd hör till de tidiga föremålen.


Karl Lindeberg, tidigt 1900-tal. Detta var som sagt en bildningsresa, med Kosta som en
stor och viktig pusselbit l i svensk glashistoria. Här studerade jag glas av namn som Gunnar Wennerberg,
Karl Lindeberg, Ewald Dahlskog och många fler.


Edvin Ollers, 1917.


Elis Bergh, 1931.


Sven-Erik Skawonius, 1946 och 1948.


Vicke Lindstrand, 1950-tal. Det här var andra mötet med Vicke Lindstrand
under Glasrikeresan. Det första ägde rum på Orrefors, där han började sin karriär
och där hans Cirkusvas finns utställd.


Monica Morales-Schildt, 1965. Inspiration till vaserna "Kvinnor vid havet" fick Monica
Morales-Schildt under sina seglatser i Medelhavet tillsammans med sin make Göran Schildt.
Hon såg fiskarhustrurna stå och vänta på att deras män skulle komma tillbaka och gjorde
glaskonst av vad hon såg. Och han skrev böcker om dera resor med båten Daphne.
Läs ett inlägg om böckerna, läs sedan böckerna!


Ett hopp till nutid och två formgivare som kom till Kosta 2007. Först Ludvig Löfgren,
vars vinglas med rosor är roliga, tycker jag.


Åsa Jungnelius serie "Make Up" med ljuslykta i form av en diamantring vill man liksom ta i.

Och där lämnar vi utställningen om Kosta glasbruks historia och ger oss ut på en sista spaning
i det lilla samhället...


Vad har vi här då? Jo, ett gammalt kommunhus! Omisskännlig 50-talsarkitektur, men
inte Bruno Mathsson denna gång utan anonym arkitekt Vi lyckades få se huset inifrån, guidade
av ägaren som har sitt företag i lokalerna. Ospännande interiör dock, så jag tog inga bilder.
Huset byggdes 1960 om jag minns rätt. Kommunförvaltnng, polisstation och bank
delade på lokalerna.


I entrén en anslående vägg i glasmosaik från Kosta, signerad Sven Pihlström.


Glasblåsaren och skogshuggaren.


Originalgolven i Bruno Mathssons glashus var av Kostamosaik. När husen restaurerades
användes italiensk mosaik. Fint det också, eller hur?

Tidigare inlägg från glasbruk:
Ohhh, Orrefors - en räddad kulturskatt
Is till punchen i Pukeberg
Hemma hos rockstjärnan Höglund (Boda)

Trevlig helg - med fina loppisfynd i glas, kanske!
1 Kerstin:

skriven

Åh, så otroligt snyggt med mosaikväggen!

2 Amanda:

skriven

Åh så fin mosaiken var! Otroligt fint! Åsa Jugnelius är min absoluta favorit i nutida glaskonst! Det är ganska kul att hon är sambo med Ludvig Löfgren som också gjort himla mycket snyggt! Bra inlägg!

3 JJ:

skriven

Även jag tyckte mosaikväggen var fin. Ludvig Löfgrens rosglas tycker inte om däremot - kitch!

Har ett vykort från tiden på interiör från utställningslokalen:

http://www.retroforum.se/index.php/topic,264.0.html

4 Libby:

skriven

Kerstin, Amanda och JJ: Kul att ni gillade mosaiken, litet dold där i det gamla kommunhuset.

Kommentera här: