Duken heter Pilblad


Det är alltid lika roligt när man hittar dokumentation om sina saker. Duken
på bilden fick jag av Helena som har bloggen Retro-tokig. Jag har ju undrat över
vem K.H. var, signaturen nere till vänster.
Det undrar jag fortfarande, men - jag har nu ett namn på duken...


""Pilblad" heter mönstret på de välkomponerade handtryckta linnetabletterna
som ni kan få i  så friska, fräscha färger - ni har fyra bottenfärger att välja på:
rött, blått, lila och grönt. Tabletterna är rejäla, 25 x 40 cm stora och priset pr st
är endast kr 3:50 plus porto."

Jag hittade "Pilblad" i en veckotidning från mitten/slutet av 1950-talet (måste
bli bättre på att anteckna info om bilderna jag tar). Allt stämmer utom färgerna,
min duk är gul men gult finns inte med i uppräkningen.
Men kanske blev "Pilblad" en sådan succé att man tryckte mönstret
i fler färgställningar? Kanske har några av FJ:s läsare "Pilblad" i andra färger?

Fler inlägg med dukar:
Duken svänger lika bra som blandbanden
Vår lilla stad som 50-talsduk
Det kom ett paket
Blå juldukar - trendigt på 1950-talet (och nu)
1 Skaffaren:

skriven

Jag har inte sett den tidigare.

Riktigt läcker och skulle sitta som en smäck i hemmet.

Snyggt upplägg.

2 Agnieszka Ljunggren:

skriven

Vilken läcker duk!!

Passar så himla bra till den vackra tapeten & teaken i möbeln.

3 Clinen:

skriven

Åh! Den var snygg =)

4 Anders Ringnér:

skriven

Min favoritvårduk! Så roligt att få ett namn på den!

5 Anna:

skriven

Vad kul med ett namn :) Jag har Pilblad i samma gula som du och även i grönt! En murrig dov grönfärg. Jag ska fota dem och lägga upp på Bloggen någon dag, måste bara ta fram strykjärnet först ;)

Kommentera här: