När Stickan mötte Inga-Lill


Vi befinner oss i Nostalgibyn i Hosta mellan Fellingsbro och Frövi. Äntligen!
Femtiotalsmannen och jag var här förra året och jag har längtat tillbaka hela vintern.
Varuautomaten på bilden är en "Omforsare", en varuautomat med glasade fack,
tillverkad av Omfors Fabriker, Malmö, har jag fått veta av Tusse.


Får det vara en ask Trix?


Eller kanske  en... "sjukvårdsartikel"?


Men stopp - nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Med nostalgibyn som bakgrund ska vi
berätta sagan om Stickan och Inga-Lill. Här är macken där Stickan jobbat sedan han slutade
plugget efter sjunde klass.


Stickan drömmer sig bort ibland. Till Amerika, eller åtminstone Örebro.
Det händer inte mycket i Hosta. Men en dag när han tittar ut genom fönstret...


... så står Inga-Lill utanför Konsum. Hon har hälsat på sin väninna Monica, snabbköpskassörska.
Någon busgrabb har lånat Inga-Lills cykel, och nu är hon i bryderi.
Hur ta sig hem till Fellingsbro?


Inga-Lill går över till korvkiosken, beställer en Zingo så länge. Stickan
bestämmer sig för att det är middagsrast, och att han vill ha en korv med bröd. 
Han börjar konversera Fellingsbroflickan.


"Har Ni sett att Hosta fått biograf?" frågar han Inga-Lill. "En annan hade
ju tänkt sig att gå dit i morgon kväll, de visar den där nya med han Marlon Brando."
"Oh, så ruskigt skoj!" säger Inga-Lill.


Stickan lånar korvkillens bil och kör hem Inga-Lill. Det känns nästan som
om de redan kilade stadigt, tycker Stickan.


Nästa eftermiddag är det lördag och de träffas på kafét bredvid macken.
Innan Inga-Lill tackade ja till att gå på bio med Stickan kollade hon med Monica.
Jodå, Stickan är en renhårig grabb. Kommer nog att ta över macken en dag.


Ja, resten förstår ni själva. Fyra år senare är Inga-Lill hemmafru i Hosta.
Barnen leker vid macken...


... och lär sig alfabetet och svensk geografi. "Ungar, vad börjar Småland
med för bokstav?" "F, pappa!" säger Kerstin och Elisabet.
Det blir lite jobbigt i skolan sedan.


Stickan läser på Hermods, och blir precis som Monica förutspått
bensinmacksföreståndare. Från kontorsfönstret ser han ut mot Konsum,
där han och Inga-Lill träffades en dag i maj. Han drömmer ännu om Amerika,
och om Örebro.


Och den här sommaren ska de göra slag i saken, han och Inga-Lill. De har köpt en
Opel Rekord Karavan på avbetalning och ska ut på bilsemester. Inte till Amerika, men 
bortom Örebro.
"Oh, så ruskigt skojigt!" säger Inga-Lill.

THE END

Alla bilder tagna i Nostalgibyn.
Härligt ställe. Missa inte!

Det här var sista inlägget från Bergslagsresan maj 2009.
Tidigare inlägg:
Gefle finns också i Bergslagen
Betagen i Bergslagen
Om Elvis lever bor han i Norberg
Elsas kaffe värt en resa
Fina femtiotalsformer i Fagersta

Och ett inlägg från Bergslagsresan december 2008:
En 1950-talsresa till Bergslagen
1 Sara:

skriven

Wow, vad häftigt! Dit skulle jag jättegärna vilja åka! Det kanske får bli en sommarutflykt.

2 tusse:

skriven

Visst är det en Omforsare! Men det är inte jag på bilden!

3 Larsson:

skriven

Ok!

4 grandprix63:

skriven

Jag har ju Hosta alldeles runt hörnet, 2-3 mil nånting. Ett trevligt ställe men jag har inte vågat prova korvarna som legat i frysen sen '58. Jag äter av de färska.



Litteraturpriset går för övrigt till berättelsen om Stickan och Inga-Lill, fint kompletterad med vackra bilder.

5 Libby:

skriven

Grandprix63: Ohhh, ett litteraturpris! Tack!

6 P-E Fronning:

skriven

Vilket skojigt ställe. Fina bilder! Önskar jag kunde säga "dit ska jag åka när jag har vägarna förbi" men det verkar å andra sidan värt en rejäl omväg.

Kommentera här: