Hemma hos... mig själv


Jag kom på att jag ju gjort Hemma hos-reportage hos andra - men aldrig hos mig själv.
Så häromdagen när jag städat, och solen sken in genom nystrukna (nåja) gardiner,
tog jag fram kameran. Eftersom jag berättat om nästan allting på bilderna i tidigare inlägg
så länkar jag till de inläggen. Här ser ni soffan Belle, som döptes av en FJ-läsare. Den turkosa kudden
köpte jag hos Iris Mode i Tierp, den rektangulära hos Antikt o Design i Orrefors. Den vita
stolen kommer från Risingeboden. Radion är en äkta Clas Ohlson.


Välkomna in! I min lilla hall står ett bord som kanske är
från Bodafors. Spegeln var ett av mina första 50-talsinköp,
den hittade jag hos Magazin 13 på Roslagsgatan.


För mig som är uppvuxen i ett bonnkök är köket det viktigaste rummet. Jag älskar mina gardiner,
som jag köpte hos Framtids Antiken, Surbrunnsgatan, Sthlm. Duken är en gardin fyndad
på en Älvsjömässa. Lampan är ny, men i samma stil som till exempel Aseas strutformade
kökslampor från 1950-talet. Stolarna är Ilmarin Tapiovaaras Fanett, märkta Edsbyverken 1962.
Bordet har Perstorpsplatta.


Visst funkar Stringhylla med furuhyllor fint i ett ljust kök? Jag hade planer
på en röd pocket-String först, men så såg jag den här. Husmoderns
köksalmanack
samlar jag på, nu saknas bara en från 1950-talet (minns
just nu inte vilket år). Sedan gillar jag liksom många andra retrobloggare
att göra små stilleben. Här är rödvita gruppen!


Har man inte gröna fingrar köper man en plastpelargon.


På Perstorplattebänken blir det ständigt högar. Just nu bor Köksalmanackorna där.
Radion köpte jag för många år sedan, nyretro at its best. Den fina norska
keramiktavlan matchar gardinerna, goda grannar på landet presentade mig
med den i somras.

En 60-talsflaska? tänkte jag när jag "fyndade" den röda på loppis.
Vänliga FJ-läsare upplyste mig om att det var en Blossa glögg-flaska från senare år.
Ljuslyktorna är dock 1950-60-tal, ursprung litet oklart. Jag frågade i det här inlägget.
Fruktskålen tycker jag ändå är ett fynd. Hyfsat ovanliga "Furuvik", Berit Ternell för Gefle,
ett nagg, 30 pix.


Ovanför Perstorpbänken har jag höga köksskåp. Huset byggdes 1937, skåpen kan vara
från dess eller möjligen från en renovering på 1950-talet. Inuti: Vad någon trodde var en
loppishylla, när jag visade hyllbårder i ett tidigare inlägg. Hm. Jo. Ibland undrar
jag själv. På nedre hyllan ser ni bland annat ett stort "Vardag"-fat, en liggande "Bimbo"-kopp,
och en "Tellus"-såssnipa, en "Carmen"- snäcka och en "Flora"-äggkopp. Övre hyllan härbärgerar
"Regina"-koppar, dito "mon Amie", en "Blå eld"-äggkopp och litet annat.



Gamla kökshanddukar med monogram, helst "E", går inte säkra för mig.
Jag kan bara inte låta bli dem på loppisarna. Skärbrädan är ett fynd från
en "privatvisning" inför att ett hem skulle säljas på loppis. Burkarna på kylen
är Jies "Tulpan"-serie.

Ovanför spisen har den vackra burken från Ericsson & Rabenius tagit plats.
Kaffekannan är Kockums - och jag lyckades aldrig bli fena på kokkaffe, som jag
hade ambitioner med i det här inlägget. Prickig grytlapp, Åhléns.

 
Varje 50-talshem bör ha en trappstegspall. Och en kaffekorg. Och en
brödburk. Här syns litet av köksskåpen, som dock borde vara ljusblå.
Och ha Tickareglar istället för plastknoppar. Blunda!


Nej, hörrni, nu har vi varit länge i köket. Vi går ut i hallen igen.


Men vi slänger ett öga tillbaka in i köket, för att se de två skåp som
fått Tickareglar. Som bestickställ på diskbänken använder jag två
Gefle-kannor.


Hallens två garderober har gamla fína nycklar.


Låt mig presentera: Rummet. Bordet är en Edmund, och vem Edmund var, är fortfarande
ett mysterium. Ryan är jag trött på, är trött på ryor överhuvudtaget. Dammsamlare.
Gardinerna fanns i den låda med 50-talsgardiner som jag fick av en snäll hotellägare.
Klockan på väggen är en Åhléns-kopia av George Nelsons "Ball clock".


Och vad har vi här? Jo, Ikeabokhyllan "Tema" från 1955. Och Den Blå Fåtöljen, som
vägrar flytta ut. Sängen, som är helt modern, skymtar med rutigt påslakan nere till vänster.
 

Här på hyllan utspelade sig Vasernas Krig, men med lyckligt slut. Lampan kallar
jag "Fellingsbro", efter fyndplatsen. Vasen närmast är en oljeflaska från
brittiska Hornsea. Tapeten är en originaltapet från 1950-talet, här berättade
jag om hur jag hittade den.


Inte så mycket 1950-tal på balkongen. Men en Svärmors tunga, typisk
50-talskrukväxt, skymtar.


Vi vänder oss om och tittar upp i taket, på en 50-talslampa (närmast)
och en 60-talare från Epa (längst bort).


Nedanför 60-talaren har jag min sekretär. Här börjar man, trots att det är nystädat, se
anhopningen av saker. Den rosasvarta plastbandsburken borde inte ens få vara med på bild.
Men... "Loppisbråte har blivit ett sätt att leva", som vi heminredningsintresserade travesterar rubriken
till DN Bostads redan klassiska vindsvåningsreportage. Stolen är hemifrån, 1940-50-tal.
Sängbordet utgörs av en pall. På sekretären EWÅ-lampan, en favorit.


Notera "tidskriftshyllan" längst till höger, bredvid sekretären. Den hyllan klarar att man gör
en Dagobertstapel, livsfarligt, jag bara lägger dit bok efter bok, tidning efter tidning.
Tv-tranorna ska bli fler, en rad med åtta-tio i olika storlekar, tänkte jag. Byrån är ett
auktionsfynd för 50 pix.


Inte färdig. Badrummet har inte blivit mer 1950-tal än svart toasits
och ett retromönstrat duschdraperi. Fast dörren har ju lås med gammal nyckel, förstås.
(Nej, jag har inte testat att låsa...)


Men skulle det bli kö, finns det i alla fall en stol.


Ett annat projekt som inte är avslutat: Kornischen.
Den står i ett hörn tillsammans med retrotyget från senaste
Kistamässan och väntar... Kobran är en present från en gammal
arbetskamrat.


Till sist, om jag skulle sammanfatta känslan jag är ute efter i min inredning
- här är den. Jag vill bli glad när jag kommer hem. Det blir jag av roliga
mönster och plast i glada färger.

Och nu utmanar jag alla andra retrobloggare!
Gör ett "Hemma hos mig själv"-inlägg.
Så länkar vi till varandra.
UPPDATERING:
AnnaLovesMe visar kopparlampor och annat retrofint i "Hemma Hos Oss".
1 Carro:

skriven

Åh, vad jag gillar hemma-hos reportage. Och du hade många fina saker som jag tyckte om. Inte minst duschdraperiet, det skulle verkligen bli pricken över i hemma hos oss. Vart hittar man det?

2 Randiga Tråden:

skriven

Ja du visar så mycket fint, vissa saker har jag och vissa vill jag ha ännu mer. Bara den främsta kudden är ju så snygg, den röda radion ja listan kan göras hur lång som helst. Snyggt.

3 Larsson:

skriven

Säger bara en sak; snyggt!

4 Marie:

skriven

WOW! Vilka fina och roliga saker du har samlat på dig! Det var som att kastas tillbaks till 50-talet! Jättekul att se!

5 Lybtar:

skriven

Vad roligt att du bjöd hem oss till dig. Ditt kök är verkligen ett riktigt fint rum, att trivas i.

Roligast var att se att det finns fler än en modell av dänkflaskan. Vi har själva en sådan liten grön.



Tänk att man tidigare la tid på att brodera monogram på lakan och handdukar. Vi har en hel del arvegods som är med monogram.

6 Eli:

skriven

Carro: Jag köpte det på en av kedjorna. Men kommer tyvärr inte ihåg om det var Åhléns eller Hemtex.

Randiga tråden, Larsson, Marie: Tack!

Lybtar: EN anledning till att jag köper upp alal fina handdukar med monogram som jag ser är just att "tillverkningen upphört". Tar man inte hand om dem som 20- och 30-talistdamerna broderat så får man snällt brodera själv sedan...

7 Gila:

skriven

Allt är jättefint! Utom plastpelargonen ;-)Så svårskött är inte en riktigt pelargon.

8 Amanda:

skriven

Ja va kul! Vad räknas som retrobloggare? Om man har hälften eller mer gamla än nya saker?

9 Marie Hagberg:

skriven

Åh, vad kul att få min gamla lägenhet igen!!! Vad annorlunda det såg ut nu...

10 Gunnel:

skriven

Tack för titten! Kul att få titta på dina fina gamla saker.

11 Lena Elisabet:

skriven

Tack för titten! Jättefint! Och varje gång jag besöker min mor så glömmer jag fråga henne var de egentligen köpte sitt Edmundbord på 50talet!!!

12 Eli:

skriven

Gila: Jo, på landet har jag faktiskt lyckats hålla TVÅ pelargoner vid liv ett halvår nu. Rekord.

Amanda: Vad som räknas bestämmer amn själv. Jag kommer att länka till alla som antar utmaningen. De flesta som inreder med retro blandar ju och har mest modernt och sedan några möbler/lampor/prylar från förr.

Marie Hagberg: Ja, men ändå samma lägenhet utan stålborstat som i mpnga andra lägenheter i husetr efter stambytet. Tyvärr är dock det väggfasta 50-talsbadkaret borta. Och jag minns hur blixtkär jag blev i lägenheten när jag kom in och såg den första gången - då hade jag tittat på bra många ettor innan, men det var bara din jag ville ha!

Gunnel: Håll till godo :-)

Lena Elisabet: Åh, hoppas du kommer ihåg nästa gång! Det finns fler Edmundägare där ute som väntar på svar!

13 Clara:

skriven

Vad fint du bor! Jag älskar verkligen ditt kök, det helt fantastiskt!

14 Clinen:

skriven

Åh, vilken drömvärld du lever i! =) Underbart att se alla saker och tapeterna sen, WOW. Jag blev förälskad i ditt hem. Ryamattan var ju bara sååå läcker! =)

15 agneta:

skriven

Jag fick en sprittande lyckokänsla när jag fick se bilderna från Din helt sanslöst vackra hem, jag tror jag dör! Fan så snyggt!



Agneta

16 Cecilia:

skriven

Men guuuud va fint du har hemma!! Ska vi byta???!!! :P avundjsuk är ordet.....

17 form55:

skriven

Å - kul att se helheten! Jag har sett det mesta sak för sak, men det ger mer att se sakerna tillsammans.

18 Amanda:

skriven

Kul! Då ska jag också göra ett hemmahos-inlägg hos mig!

19 Christin:

skriven

Mycket av dina fina retroprylar har du visat förr men det blev extra roligt när du visade hela "lyan". Tack för titten !

20 Skaffaren:

skriven

Jag ber om anstånd med mitt hemmahos-reportage då vi fortfarande lever i limbo mellan två hem.

Apropå bord, undrar jag om du känner igen det som ligger på Ekenäs Egendom-ligheter?

21 Fru Ekeby:

skriven

Tack för att vi får titta in till dej!

Du har det ju störtskönt!

Det är som att kliva in i barndomshemmet då det begav sej! Tack för det!

Härligt att du bjuder på dej själv och ditt stora intresse!

22 Elna:

skriven

Det här var ett av de trevligaste blogginlägg jag någonsin sett. Mycket trevligt skrivet och fint illustrerat. Bästa hemma-hos-reportaget!

23 Eli:

skriven

Clara, Clinen, Agneta: Vad roligt att ni gillar det!

Cecilia: Har du en trerummare i ett varsamt renoverat 50-talshus i Solna? i så fall kan vi byta :-)

Form55 och Christin: ja, det var så jag tänkte, att jag skulle visa en helhet för en gångs skull :-)

Amanda: Kul! Ska bli spännande att läsa.

Skaffaren: Men sedan! Kollade bordet, snyggt, men ingen aning vad det är. "Säkert svenskt, det tro jag" eller "Dansk design" brukar alla antikhandlare säga om liknande bord, med övertygande ton :-)

Fru Ekeby: Tack för uppskattningen!

Elna: Oj! Tack så hemsklt mycket!

24 The StarChief:

skriven

Mycket snyggt Eli,jätte fränt måste jag säga.

Måste säga att jag fastnade för kudden på första bilden.

25 Benny:

skriven

Sanslöst snyggt och väl utvalda grejer! Det är ju så där man ska ha det, inte som här hemma. Jag sörjer att vi inte törs släppa in nån för ett sånt här hemma-hos-reportage, har ju så mycket att visa upp...men av nån anledning tror jag inte att drivor av grejer och högar med brädor etc. är nåt att visa i nån tidning eller i ett sånt här upplägg :-) Få se om så där en par år, då kan man kanske släppa in en kamera för ett skikkeligt reportage!

26 Anta Snaque:

skriven

Så trevligt att bli hembjuden till dig så här i mörkaste oktober! Så fint du har! Och vilken nostalgitripp - många av barndomshemmets prylar dyker upp i minnet.



Hjärtligt tack för att vi fick komma på besök! Vi besöker dig gärna även på landet... ;o)

27 Erica:

skriven

Så mysigt att få komma hem till dig! Förstår att du trivs här, det var ombonat och tufft på samma gång. Inget utställningshem utan ett HEM där nån bor. Jag hade gärna flyttat in med en gång :-)

28 Ken i Falun:

skriven

Vad kul att se ett levande retro-hem!

Det är alltid inspirerande att se vilka detaljer vi har gemensamt. Din vägglampa som slingrar sig som en liljekonvalj har jag bara upplevt live en gång (den var inte till salu tyvärr) och jag kan bara ana hur fint den lyser mörka kvällar. Och sen är det den där häftiga tapeten som jag själv skulle vilja ha i hallen,,hmm. Hoppas att man får se ett trevligt Jul-hemma-hos-Eli - åxå!! :)

29 Eli:

skriven

The StarChief: Tack. Men när det gäller badrummet ligger jag hästlängder efter er :-)

Benny: Ja, herregud, en inredning med dina saker skulle ju få läsekretsen att dregla. Kan du inte börja med att ställa i ordning ETT rum? Med "best of" av allt du har.

Anta Snaque: Tack! Men landet - nä, det är en salig "sommarstugeblandning". Möjligen om jag får till gästköket på nedervåningen, skulle passa bra 60-talsinrett.

Erica: Jo, jag försöker verkligen undvika utställningskänslan. Kul att du tycker att det lyckats!

Ken i Falun: Du kan nog stöta på den lampan igen - jag såg en med tre "liljekonvaljklockor" på en loppis i närheten av Orrefors i somras, så då har vi alltså sammanlagt sett tre = då finns det fler.

Jul-hemma hos var en tanke!

30 Biggan:

skriven

Väldigt roligt att få "komma hem" til dig. Det var många -ååhh va fint- och - den kommer kommer jag ihåg- Kändes så hemtrevligt.

31 Ina:

skriven

Vad roligt att du gjorde en sån här post, och vilket fint hem du har!

32 anna:

skriven

Oj vad roligt med hemma hos.

Jag vart själv inspirerad och gjorde ett eget litet ett

kolla gärna in min blogg.

Bilderna är dock inte av bästa kvalitet, men några godbitar finns!



Mvh anna löfgren

33 kristian:

skriven

Kul att se allt fint! Tack!

34 Signe:

skriven

Å, vad fint! På tal om kokkaffe, jag köpte en Hollywood-kanna från Nils Johan för nåt år sen och blev helt såld. Nu har en mintgrön Melitta-kanna fått mig att byta fokus :), men när jag läste detta blev jag peppad att koka igen. Knepet är att låta det koka lagom länge, att röra om några gånger under tiden och låta sumpen sjunka innan servering. Tack för en jättebra blogg!

35 Rascal:

skriven

Men g*d vad underbart!

Maste visa min karl nar han kommer hem, han alskar svensk 50-tal, nastan lika mycket som jag, han kommer bli overfortjust!!! :D



<3

36 Lovi:

skriven

Så kul att se alla grejer! Var har du hittat den fantastiska norrköpings-planschen?



Kanske borde göra ett eget hemma hos-reportage...

37 petra:

skriven

my god! det är som att jag letat efter en blogg som den här hela livet (eller iaf så länge jag vetat vad en blogg är)! hurra, vad snyggt du har det!

38 Allt det gamla goda:

skriven

ljuslyktorna i rött som du visade ihop med blossa-flaskan är från lindshammar, formgivare christer sjögren.

39 Alicia quist:

skriven

Så fina möbler! Verkligen min smak. Har ungefär samma stil på mina möbler här hemma =)

40 Ellan:

skriven

Åååå va fint du har det!!

41 Karin:

skriven

Superfint! Inspirerade mig att få upp min nyinköpta stringhylla och fylla med porslin.

42 Anonym:

skriven

jag tycker du hade det jättefint. Man känner igen mycket. Även jag har en del saker du har. Jag tycker mycket om det gamla.

Kommentera här: